کُجانامه

رحم الله امراء علم من این و فی این و الی این
بایگانی

۳ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

رشد اعجاب‌انگیز اشتغال جامعه‌ی ما به تلگرام توجه سیاست‌گذاران، مدیران و تولیدکنندگان محتوا را به خود جلب کرده است و همه‌‌ به فکر افتاده‌اند که‌ از این بستر استفاده کنند و با حضور هرچه پررنگ‌تر در تلگرام بر مخاطب خود «اثر» بگذارند. اما چه باید گفت اگر برآوردها نسبت به قدرت اثرگذاری این فضای جدید صحیح نباشد؟ و از طرف دیگر علامت‌های اثرگذاری درست شناخته نشوند؟ در این صورت وقت‌ها و انرژی‌ها و پول‌ها هدر می‌رود و این همان آسیبی است که کمابیش به آن دچار شده‌ایم. شاخص‌های متعارفی که امروزه معیار موفقیت یک گروه، کانال، پست یا ویدئو هستند، غالبا فریبنده‌اند. در نتیجه بسیاری از اصحاب تلگرام به شکل مضحکی تلاش می‌کنند در این شاخص‌های خیالی رشد کنند، عده‌ای به خرید و فروش همین شاخص‌های خیالی مشغولند، و مضحک‌تر اینکه گروهی از مسئولین برای رشد در همین شاخص‌های خیالی سیاست‌گذاری و بر اساس همین‌ها تصمیم‌گیری می‌نمایند. بیایید برخی از این شاخص‌ها را مرور کنیم:


1.  اعضای کانال: همت بسیاری از رسانه‌ها و اشخاص بر این قرار گرفته است که کانالی تاسیس کنند و تعداد اعضای کانال را هر چه ممکن است بالا ببرند؛ مدام رصد می‌کنند که کانال‌شان چند عضو دارد؟ از بالا رفتن تعداد اعضا خوشحال می‌شوند (و بیلان می‌دهند) و از اُفت تعداد اعضا ناراحت شده و چاره‌جویی می‌کنند. تبادل لینک‌های مبتذل و زرد همه با این نیت صورت می‌گیرد که «تعداد اعضا برود بالا». اما در شرایطی که تعداد اعضا خرید و فروش می‌شود، در روزگاری که نرخ بالای بیکاری عده‌ی زیادی از مردم را به تلگرام‌گردی کشانده، در شرایطی که هر کسی می‌تواند در تعداد نامحدودی گروه و کانال عضو شود و سال به سال هم سری به آن‌ها نزند، این شاخص بر چه چیزی دلالت دارد و آیا نشانه‌ی «اثرگذاری» است؟

2.  بازدیدها: یک قدم که جلوتر برویم، تعداد بازدید پیام‌ها یا ویدئوها مهم می‌شود و کار به خرید و فروش «شمارشگر پایین سمت راست» می‌رسد. بسیاری در تلاشند تا با تیترهای زرد و بنفش و هشتگ +18، یا دوپینگ فوروارد شدن در کانال‌های بزرگ و انواع و اقسام شگردهای دیگر رقم بازدید را بالا ببرند و به آن مفتخر باشند. اما آیا یک بار بالا-پایین شدن انگشت شست روی صفحه‌ی تلفن همراه، اینقدر مهم است؟ دقیق‌تر بپرسم: چند درصد از کسانی که طالب محتوا نبوده‌اند و فقط گذرشان به محتوای ما افتاده، آن محتوا را «مصرف» می‌کنند؟

3.  بازدیدهای واقعی: فرض کنیم بازدیدها واقعی از غیرواقعی متمایز شد(چگونه؟). خب اینجا اوضاع بهتر است و بالاخره یک نفر «انتخاب» کرده است که محتوای ما را مصرف کند. اما باز آیا می‌توان بر آن اطلاق اثرگذاری کرد؟ متاسفانه دنیای جدید بسیاری از افراد را به انسان‌هایی دوساحتی تبدیل کرده است؛ انسان‌ها در یک ساحت کار و زندگی می‌کنند و در ساحتی دیگر خبر می‌خوانند و غُر می‌زنند و چت و فوروارد! تو گویی این دو دنیا با هم ارتباطی ندارند. در نتیجه مصرفِ محتوا، لزوما اثری بر عملکرد و دنیای مخاطبان ندارد.

4. بازدیدهای موثر یا کنش‌برانگیز: حالا مخاطبانی را فرض کنید که نسبت به محتوا واکنش نشان می‌دهند، چیزی بر آن می‌افزایند، ممکن است جایی غیر از فضای مجازی محتوا را استفاده کنند و ... . اینجا اوضاع خیلی بهتر است و واقعا می‌شود گفت محتوا «اثر» گذاشته. شاید این، برای آن‌هایی که نیت تجاری دارند یا به دنبال جلب «حمایت» یا «نفرت» برای دیگرانند کفایت کند، ولی برای آن‌هایی که تلگرام را به عنوان ابزار روشنگری و تبیین به کار می‌برند چطور؟ همین که محتوا واکنش برانگیزد کافیست؟

5.  موج‌های تلگرامی: غولِ موفقیت‌های فضای مجازی، ایجاد یک موج اجتماعی مجازی است؛ رسیدن به مرحله‌ای که  محتوا به اشکال گوناگون و از رسانه‌های گوناگون بازتولید و بازنشر شود، بر اساس آن مطالبه شکل‌ بگیرد، گروهی موضع بگیرند و خلاصه به نُقل محافل تبدیل شود. هر چند این موج می‌تواند مقدمه‌ی تولید یک گفتمان اثرگذار باشد، ولی به خودی خود و بلکه در اکثر موارد مطلوبیت چندانی ندارد. امروزه موج‌های مجازی به همان سرعتی که رشد می‌کنند، می‌میرند و در نتیجه آن‌چنان که انتظار می‌رود نمی‌توانند در روشنگری و شکل‌دهی تغییرات عمیق اجتماعی به کار بیایند. ماجرای #فیش‌های_نجومی را به یاد بیاورید؛ من در عُمر تلگرام موجی به این قوت سراغ ندارم، ولی برخلاف انتظارهای اولیه همه‌ی هزاران مطلب و یادداشتی که در این باره تولید شد و میلیون‌ها بازدیدی که فراهم شد، نتوانست اثر ملموس اجتماعی (به خصوص از نوع سازنده‌ی آن) برجا بگذارد. همچنان فیش‌ها سرجایشان هستند و اتفاقا نجومی‌بگیران واکسینه هم شده‌اند! چرا؟ چرا این موج‌ها فراتر از دنیای مجازی و در صحنه‌ی عینیت چندان اثرگذار نیستند؟ 


این مسئله جای تامل بیشتری دارد و ان‌ شاء الله ادامه خواهیم داد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۹۵ ، ۰۸:۱۲

«در دنیایی که شب و روز و بهار و پاییز و زمستان و تابستان با هم است، نمی‌توان از شب رنجید، که روز در راه است. و نمی‌توان به روز دل‌خوش بود، که گرفتار شب است. نمی‌توان در بهار غزل‌خوان شد، که پاییز در راه است. و نمی‌توان در پاییز غصه‌دار ماند، که بهار می‌آید. پس در این دنیای بی‌آرام، نمی‌توان نشست‌. نمی‌توان مغرور و مایوس بود. آن‌ها که شب و روز را و بهار و پاییز را مقصد گرفته‌اند، هر دو به پوچی می‌رسند. و آن‌ها که حرکت را و کوچ را و رحیل را فهمیده‌اند و بانگ رحیل را شنیده‌اند، آماده‌اند و بهره‌بردار. این‌ها در رنج، راحت هستند و دیگر به انتظار موقعیت‌های خوب نیستند؛ که فهمیده‌اند باید در هر موقعیت، کاری کرد و بهره‌ای برداشت.»


علی صفایی حائری، نامه‌های بلوغ، ص ۸۰

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ آبان ۹۵ ، ۰۸:۱۰

امروز مستند «شب‌نامه» (پس از لغو مجوز دانشگاه تهران) در سالن سوره حوزه‌ی هنری رونمایی شد. «شب‌نامه» روایت ماجرای یک گروه دانشجویی است که قصد دارند طرح‌ کارآفرینانه‌ی خود را به iBridge2016 برسانند ولی باخبر میشوند که این کنفرانس به دلیل مخالفت‌های داخلی تعطیل شده است. سعید (راوی مستند) درصدد بر می‌آید که علت را جویا شود و در مسیر جستجوهایش به روابط آشکار و پنهان شبکه‌ی تغییر پی می‌برد که عمدتا با تابلوی کارآفرینی و حمایت از استارتاپ‌ها، مقاصد دیگری را داخل کشور پی‌گیری می‌کنند....


در مدت زمان کوتاهی که از شروع به کار‌ «کانال شب‌نامه» و بعد از آن رونمایی از «مستند شب‌نامه» می‌گذرد، دست اندرکاران این مستند به‌ خوبی موفق به جریان‌سازی و‌ طرح ‌مسائل اساسی درباره‌ی شبکه‌ی تغییر شده‌اند: تقریبا تمامی فعالان اکوسیستم کارآفرینی را با خود همراه و قشر بزرگی از مسئولین و نخبگان را نسبت به این موضوع دغدغه‌مند کرده‌اند.  این قطعا موفقیت بزرگی برای این دوستان جوان و‌ مجموعه‌ی سفیرفیلم است، اما من دوست‌تر دارم که «شب‌نامه» را، از منظری غیر از محتوا و‌ پیام‌ مستند ببینم و ببینم که این مستند بی‌نظیر چگونه شکل گرفته و عوامل موفقیتش چه بوده است؟

 این کانال+مستند از یک «درد» متولد شده است و آن اینکه «چرا فعالیت‌های گسترده و آشکار دشمن برای تغییر جامعه‌ی ایران، در منظر مسئولین، نخبگان و عموم جامعه‌ی ما دیده نمی‌شود؟» شب‌نامه کوشیده است تا واقعیتی را که مکررا گروهی گفته‌اند و هیچ‌وقت مخاطب اصلی آن را نشنیده، یا شنیده و فهم نکرده، به زبانی گویا ترجمه کند. ما سال‌ها و به زبان‌های مختلفی (از رهبری گرفته تا تریبون‌های نمازجمعه و روزنامه‌های انقلابی و کارشناسان و تحلیل‌گران امنیتی) گفته‌ایم و شنیده‌ایم که هم‌الان در حال جنگیم و جنگ امروز جنگِ نرم است؛ در یکی-دو سال اخیر وجه دیگری از جنگِ نرم که موضوع «نفوذ» باشد در کانون دغدغه‌های رهبر انقلاب قرار داشته و حتی مصادیق بسیاری در جهت عینی‌سازی و ملموس کردن این جنگ پیچیده و عمیق مطرح شده و مورد واکاوی قرار گرفته است. اما با همه‌ی اهمیتی که این موضوع داشته، همواره زبان جمهوری اسلامی در انتقال این دغدغه به مسئولین، نخبگان و عموم جامعه دچار لکنت بوده است و  در نتیجه همان نفوذی‌ها با برچسب توهم توطئه و تمسخر این واقعیت، غبار غفلت سنگینی را بر افکار عمومی تحمیل کرده‌اند و به کار خود ادامه داده‌اند. اما «شب‌نامه» این بار هنر را به خدمت گرفته است و در حکم زبان گویای جمهوری اسلامی توانسته است به خصوص قشر نخبگان و دانشگاهیان را با موضوع همراه کند و پلی بزند میان آرمان‌ها و واقعیت‌ها. این موفقیت اصلی و بی‌نظیر «شب‌نامه» است. جا دارد برای این رویش شیرین خدا را حمد کنیم و به دست‌اندرکاران خداقوت بگوییم. اما راز این موفقیت در چیست؟

شب نامه بیش از هر چیز، مولود دغدغه و‌ پشتکار است. عوامل این اثر(که نگارنده آن‌ها را از نزدیک می‌شناسد) عمیقا به اهمیت موضوع باور داشتند و به خوبی بر روی جزئیات مسلط بودند. آن‌ها اصل را بر تبیین موضوع و «مقابله با طراحی دشمن» قرار دادند و شبانه‌روز و از هر فرصتی برای رسیدن به این هدف استفاده کردند، و اصولا قالب کانال و مستند برای بیان این دغدغه خلق شد نه این که شروع کار باشد. این مسئله بسیار مهم است: میان پروژه‌ای که با پروپوزال شروع می‌شود و پروژه‌ای که نقطه‌ی آغاز ندارد، با دغدغه و مسئله جوشیده و زندگی و ایمان عوامل را درگیر کرده است و بعد در قالب پروپوزال و فیلم‌نامه و ... درآمده، تفاوت از زمین تا آسمان است، و شب‌نامه از جنس دوم بود. تولید این کانال+مستند متوقف هیچ زیرساخت و امکاناتی نشد. ذهن پویای عوامل اثر مانع از این شد که «شب‌نامه» در قالب‌های مرسوم متوقف بماند. خلاقیت و جسارت نقطه‌ی قوت «شب‌نامه» است، دو عنصری که درتمامی مراحل کار از تاسیس کانال برای مستند، تا جمع‌آوری اطلاعات و درگیر کردن مخاطبان در تامین محتوا، و نوع روایت و جریان‌سازی اثر به خوبی قابل مشاهده است و هنوز هم ادامه دارد.  



شب‌نامه علاوه بر ارائه‌ی الگویی موفق برای انتقال مفاهیم پیچیده و نرم به مخاطب، تداعی‌کننده‌ی رویش حسن باقری‌ها و نویدبخش ظهور نسل جدیدی از انقلابی‌هاست که عمیقا مومن، مصمم، خلاق و کاربلدند و هنوز جای کار بسیار دارند.



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ آبان ۹۵ ، ۰۶:۱۶