کُجانامه

رحم الله امراء علم من این و فی این و الی این
بایگانی

۷ مطلب در دی ۱۳۹۶ ثبت شده است

وقت هرس کردن رسیده 

@Banizy2

زمستان فصل هرس کردن درختان است؛ شاخه‌های اضافی، معیوب و یا از مسیر خارج شده‌ی درختان را می‌بُرند تا هوا و نور و غذای کافی به سایر اجزای درخت برسد و بتواند بهتر #رشد کند. بد نیست که ما هم با طبیعت هم‌نوا شویم و به این فکر کنیم که آیا در زندگی شخصی، کاری و اجتماعی خود وقتی برای هرس‌کردن در نظر گرفته‌ایم؟ و چرا آن وقت همین فصل زمستان نباشد؟

——

🔹 در زندگی #شخصی و خانوادگی، آیا زمان آن نرسیده است که کارهای بیهوده‌ای را که صرفا از سر #عادت یا برای هم‌شکل دیگران شدن انجام می‌دهیم حذف کنیم؟ وقت آن نشده که از #دیگران نترسیم و تحمیل‌های محیط را - که برای آینده‌ی ما برنامه‌ریزی می‌کند- پس بزنیم؟ نیازهای کاذب‌مان را بشناسیم و حذف کنیم؟ از قرارهای بی‌خاصیت روزانه‌مان بکاهیم؟ از وظیفه‌پنداری‌های تُهی کم کنیم تا وظیفه‌های اصلی و سخت رخ نشان دهند؟ و بگذاریم که لذت زندگی آگاهانه و آزاد را تجربه کنیم...

🔸 در محل #کار/شرکت/سازمان آیا زمان آن نرسیده است که با بخش‌ها و معاونت‌ها و اداره‌کل‌های بی‌خاصیت خداحافظی کنیم؟ پروژه‌های کش‌دارِ بی‌ثمر را شکست خورده اعلام و ملغی کنیم؟ عذر دو نفر را که جز روزمرگی و غرزدن کاری انجام نمی‌دهند بخواهیم؟ و بگذاریم سیستم نفس بکشد و جایی برای تعریف کار جدید باز شود...

@Banizy2

🔹 و آیا وقت آن نرسیده است که #جمهوری_اسلامی تکانی به این درخت جوان بدهد و خود را هرس کند؟ از شلختگی این سیستم تودرتوی هزارصاحب بکاهد و جمعی از شوراها و سازمان‌ها و کمیته‌های معطل مانده را - که نقش تخدیری دارند، یعنی فقط خیالمان را راحت می‌کنند!- تعطیل کند؟ وقت آن نرسیده که یک-در-هزار مفسدان یا مخلصان ناکاربلد را عزل و بیرون کند؟ و نفس بکشد...

✅ اگر دست من بود، روزی را به عنوان #روز_ملی_هرس_کردن اعلام می‌کردم؛ و از همه‌ی مردم و مسئولین و نهادها می‌خواستم که داوطلبانه بیایند و اقلا یکی از کارها و پروژه‌های شکست‌خورده‌شان را تعطیل کنند. بدون هرس کردن درختِ زندگی تازه نمی‌شود.

*به سبک آقای ضرغامی!

#فرهنگ_کار #سبک_زندگی #طبیعت

@Banizy2

http://l1l.ir/3lxu

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ دی ۹۶ ، ۱۱:۳۴



@Banizy2

📷 http://yon.ir/3WU8y

🔹 #تهاجم_فرهنگی چیست؟ هجوم نرم دشمن به ارزش‌ها! بیش از دو دهه از رواج ادبیات تهاجم فرهنگی در کشور ما می‌گذرد و این تعریفِ عرف‌شده از تهاجم فرهنگی -ولو اینکه نزدیک‌ترین تعریف به واقعیت تهاجم فرهنگی باشد- اجازه نمی‌دهد که این پدیده به دغدغه‌ای همگانی (در میان مردم) تبدیل شود. این تعریف و گره زدن سفت و سخت تهاجم فرهنگی به ارزش‌ها (که غالبا از آن ارزش‌های دینی فهم می‌شود) لااقل از دو بُعد محدودکننده است:

۱. همه‌ی مردم #فدایی دین نیستند و بنابراین به خطرافتادن ارزش‌های دینی را مهم و حیاتی تلقی نمی‌کنند. به تعبیر دیگر آن‌ها ارزش‌های دینی را کالایی #لوکس تلقی می‌کنند که ربط مستقیمی به زندگی ایشان ندارد، فلذا از دایره‌ی دغدغه‌هایشان خارج است.

۲. ارزش‌ها یا همان ارزش‌های دینی، -به غلط- در نظر عامه‌ی مردم صاحبانی دارند، فلذا وظیفه‌ی حفظ یا حراست از آن‌ها نیز بر عهده‌ی #دیگران است.

مورد دوم به خصوص وقتی تشدید می‌شود، که تهاجم فرهنگی در اولین قدم‌ها به سراغ همان #دیگران می‌رود و چهره و وجهه‌ی ایشان را در نظر جامعه تخریب می‌کند. در نتیجه گزاره‌ی ابتدایی پیش می‌رود و به تدریج این جمع‌بندی پررنگ می‌شود که: اگر این #دیگران نماینده و نگهبان ارزش‌ها هستند، اساسا چرا باید ارزش‌ها را حفظ کرد؟

@Banizy2

🔸 امروز مطلبی می‌خواندم از دکتر محسنیان راد (مقاله‌ای خواندنی با عنوان آسیب‌شناسی مخاطب‌پنداری http://l1l.ir/3lsb)؛ در انتهای این مقاله ایشان در قالب مثالی جالب به تصمیم‌گیران و برنامه‌ریزان [حاکمیت] توصیه می‌کنند که آگاهی مخاطبان‌شان را از مقوله‌ی #تداخل_فرهنگی بالا ببرند: 

📝 «داروسازان گیاهی و سنتی ایران معتقد بودند که برخی مواد غذایی همچون خربزه و عسل را نباید با هم خورد، زیرا به مشکلات گوارشی منجر خواهد شد که به آن «تداخل» می‌گفتند. جوامع مسلمان نیز باید بیاموزند که برخی تولیدات رسانه‌ای جوامع غربی در نظام ارزشی آنان به پدیده‌ای منتهی خواهد شد که می‌توان آن را #تداخل_فرهنگی نامید.»

یعنی فارغ از ارزش ذاتی تولیدات رسانه‌ای مهاجم، باید دانست که این تولیدات با نوع زیست ما هم‌خوانی ندارند و سرانجام ما را دچار تداخل و #تعارض خواهند کرد. یقینا قرائت‌هایی این‌چنین از پدیده‌ی تهاجم فرهنگی باوجود نواقصی که دارد، همه‌فهم‌تر خواهد بود چرا که #تداخل_فرهنگی از منافع #دیگران سخن نمی‌گوید، بلکه مستقیما به منافع #من و خانواده‌ی من اشاره دارد و بنابراین ملموس‌تر است. دقت کنید که از این سخن به هیچ‌وجه نباید توصیه به تقلیل مفاهیم ارزشی یا کم‌رنگ کردن مفاهیم ضدارزشی را برداشت نمود؛ حرف اصلی این است:

✅ ما باید بتوانیم در عین حفظ معنای تهاجم فرهنگی و حقیقت آن (که در ذات خود دشمنی و تهاجم را دارد)، این مفهوم را متناسب با اقشار گوناگون و گرایش‌های مختلف مذهبی و سیاسی #بازتعریف کنیم تا در گستره‌ای وسیع فهم شده و #همگانی شود. فرض کنید که همین امروز با تهاجم نظامی آمریکا مواجه شویم؛ آیا برای بسیج عمومی ملت می‌توان بر تعریفی از جنگ نظامی که هدفش سرنگونی نظام اسلامی است تکیه کرد؟ مسلما نه. در چنین شرایطی باید بتوانیم در انواع بسته‌بندی‌ها و متناسب با انگیزه‌های پایه‌ی اقشار گوناگون (از قبیل: حفظ جان، مال، ناموس، عزت، و در راس همه‌ی این‌ها اعتقادات و ارزش‌های دینی) شرایط نبرد را بازتعریف کنیم.

 ▫️ پی‌نوشت: تهاجم فرهنگی صرفا یک نمونه است و می‌توان به‌جای آن بسیاری از مفاهیم دیگر را نام برد که هم‌زاد جمهوری اسلامی‌اند و متاسفانه #بسیط مانده‌اند: استقلال، حجاب، ولایت فقیه، حمایت از فلسطین، نفی نظام سلطه و ... . کسی نیست که این مفاهیم را به زبان روز و برای اقشار گوناگون توضیح دهد و نشان دهد که موضع جمهوری اسلامی در قبال آن‌ها یک موضع #عقلانی است و نه صرفا سیاسی؛ انصافا کم‌کاریم!

#چهل‌سالگی #انقلاب_اسلامی #تهاجم_فرهنگی #رسانه

@Banizy2


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ دی ۹۶ ، ۱۳:۴۳

چینی‌ها دنیا را این‌گونه به کودکان‌شان معرفی می‌کنند:

#چین در مرکز عالم!


#هویت_ملی

@Banizy2


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ دی ۹۶ ، ۱۷:۵۳
چینی‌ها دنیا را این‌گونه به کودکان‌شان معرفی می‌کنند:
#چین مرکز عالم است!

#هویت_ملی
@Banizy2


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ دی ۹۶ ، ۱۳:۵۸

دو مطلب خواندنی و شنیدنی

!‎درباره‌ی حباب‌های پیرامونیِ جداساز‎

@Banizy2

📷 http://l1l.ir/3kze

1️⃣ اخیرا موسسه #ترجمان بر روی سایت خود مطلبی کار کرده که در آن به نقش حباب‌های پیرامونی در افزایش نابرابری‌های اقتصادی پرداخته است. مطالعه‌ی آن کمتر از ده دقیقه زمان می‌برد و خالی از لطف نیست:

📝 «عصر #اینترنت وجه جدیدی از انزوای اجتماعی را با خود آورده است. رسانه‌های اجتماعی که در نظر می‌توانستند ابزاری باشند تا ما را به جمعیتی متنوع وصل کنند، به افرادی که در غیر این صورت با آن‌ها مرتبط نمی‌شدیم، در عمل اغلب نقشی عکس این دارند.

الگوریتم‌های ساخته شده در فیس‌بوک و مانند آن اتاق‌های پژواکی ایجاد می‌کنند که می‌توانیم در آن‌ها مانند زندگی واقعی تعامل داشته باشیم، اغلب با افرادی که شرایط زندگی و عقایدی مشابه ما دارند. حباب‌های رسانه‌های اجتماعیِ ما، به‌جای تنوع‌بخشیدن به دیدگاه‌هایمان، عقاید متعصبانه و دیدگاه‌های گزینشی را در جامعه تثبیت می‌کنند.

...

درواقع، دلایل مهمی برای نگرانی دربارۀ این تمایل روزافزون به جداسازی اجتماعی داریم؛ و تنها به این خاطر نیست که [جداسازی] مانع درک متقابل است و به تفرقه و قطبی‌سازی جوامع می‌انجامد.

جداسازی همچنین نقش مهمی در سطح نابرابری اقتصادی جوامع دارد؛ اول آنکه، به‌سبب «تأثیرات شبکه»، کار ثروتمندان رونق می‌گیرد و علت آن نه‌تنها درآمد بلکه محله‌های پولدارنشین و ارتباطات مهم آن‌ها است. به همین شکل، افراد فقیرتر شاید ضرر کنند و علت نه‌تنها درآمد پایین بلکه محله‌های اغلب محروم، مدرسه‌های درجۀ دو، و نداشتن ارتباطی تأثیرگذار است. آتش‌سوزی اخیر در برج گرنفل نمونۀ بارز چنین جداسازی سکونتی است، در این حادثه به نگرانی‌های ساکنین دربارۀ ایمنی آتش‌سوزی بی‌توجهی شد، چون افرادِ تحت‌تأثیر آن‌قدرها «مهم» تلقی نمی‌شدند.

البته جداسازی می‌تواند به‌شکلی ثانوی و غیرمستقیم هم بر نابرابری تأثیر بگذارد: جداسازی اجتماعی می‌تواند سوءتفاهم‌ها را دربارۀ وضع جامعه تشدید کند و درنتیجه بر حمایت شهروندان از برخی سیاست‌ها مانند #توزیع_درآمد و توسعۀ وضعیت رفاهی تأثیر بگذارد.»

متن کامل را از این‌جا بخوانید: http://l1l.ir/3kzb

@Banizy2

2️⃣ همچنین اخیرا در #TED ویدئویی دیدم از الی پرایزر که در آن به مفهوم مشابهی تحت عنوان حباب فیلتری (Filter Bubbles) پرداخته و توضیح داده که چگونه الگوریتم‌های شخصی‌سازی فیسبوک و گوگل و ... ما را احاطه کرده‌اند و نمی‌گذارند با دنیای خارج ارتباط بگیریم. نسخه‌ی باکیفیت این ویدئو را می‌توانید از این‌جا تماشا کنید:

http://l1l.ir/3kzd

فایل کم‌حجم آن هم در یادداشت بعدی قابل دریافت است.

▫️ پی‌نوشت:

پیش‌تر اینجا دومطلب در مورد حباب‌های پیرامونی که موجب خطا در شناخت و تحلیل ما می‌شوند نوشتم:

👈🏻  حباب موقعیت؛ ‎این‌بار: سوزنی به فعالان فرهنگی دهه‌شصتی

https://t.me/Banizy2/166

👈🏻 فرار از حباب اطلاعاتی در عصر شخصی‌سازی دانش

https://t.me/Banizy2/170

همچنین در مورد نت‌فلیکس و سلطه‌ای که الگوریتم‌های پیشنهاددهنده‌ی آن ایجاد می‌کنند اینجا نوشتم:

👈🏻 وقتی که [ناخودآگاه] میفروشیم

https://t.me/Banizy2/198

#حباب_موقعیت #رسانه #مخاطب

@Banizy2


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ دی ۹۶ ، ۱۸:۰۲


اعتراضات معیشتی، #آمدنیوز، و بازی سایه‌ها

@Banizy2

1️⃣ در دنیای #هنر شاخه‌ای وجود دارد به عنوان: «هنر سایه‌ها»، که برپایه‌ی خلق تصاویر هنری از سایه‌ی اشیاء گوناگون شکل گرفته است. (تصویر پایین نمونه‌ای از این آثار هنری است. برای دیدن نمونه‌های بیشتر Shadow Art را جستجو کنید.) در این شاخه‌ی هنری، دو رکن اساسی وجود دارد: اول، #چیدمان و ترکیب اشیا، و دوم، #نورپردازی. جنس و ماهیت اشیاء حاضر در این ترکیب هنری هیچ‌کدام موضوعیتی ندارند و اساسا تصویر نهایی هیچ ارتباطی به آن اشیاء ندارد. تنها مولفه‌ی مهم سایه‌ای است که از اشیاء بر جا می‌ماند و آن هم متاثر از زاویه و شدت نوری است که بر این ترکیب می‌تابد.

2️⃣ در ماجرای اعتراضات چندروز اخیر که شهرهای کوچک و بزرگ را درگیر خود کرده، نقش #آمدنیوز و هم‌پالگی‌های رسانه‌ای‌اش دقیقا #سایه‌بازی است. برای آمدنیوز مهم نیست که کدام مردم و با چه هدفی و در اعتراض به چه‌چیزی به خیابان آمده‌اند. مهم آن است که مصالح کافی در اختیار باشد تا بتوان از ترکیب آن‌ها شکل مورد نظر را به دست‌آورد (#چیدمان) و با پرداخت دل‌بخواه -شامل: شعارتراشی و صداگذاری و هشتگ‌پراکنی و زیرنویس‌سازی- تصویر مطلوب حاصل شود (#نورپردازی). در این میان و برای رسیدن به سایه‌ی مطلوب اگر لازم بود تجمعی مصنوعی شکل بگیرد یا تصاویری جعلی منتشر شود، بدون شک مجاز است و ایرادی نخواهد داشت. از کاه کوه ساختن و یک‌کلاغ را چهل‌کلاغ کردن کار آمدنیوزهاست و البته غیر از این هم انتظاری نیست.

@Banizy۲

3️⃣✅ حرف اصلی اینجاست: 

چگونه باید این سایه‌بازی‌ها را بر هم زد و نقش رسانه‌های انقلابی در این میانه چیست؟ جواب ساده است: روشن کردن صحنه از ابعاد مختلف و ارائه‌ی تصویر واقعی از آن‌چه در جریان است. وقتی تنها نوری که بر صحنه می‌تابد از چراغ ظلمانی آمدنیوزها باشد، او هر تصویری که بخواهد و با هر ضریبی که بخواهد می‌سازد و به خورد خلق الله می‌دهد. اما اگر صحنه روشن شد، جایی برای سایه‌بازی نخواهد ماند. این حرفِ من شاید از شدت سادگی مسخره به نظر بیاید؛ بله، و به همین مسخرگی مورد غفلت رسانه‌های انقلابی و در راس آن‌ها رسانه‌ی ملی است. 

▫️ پی‌نوشت: معتقدم که به آمارهای تلگرام و به‌خصوص آمدنیوز باید به‌دیده‌ی تردید نگاه کرد؛ با این فرض جالب است که بدانید کانال تلگرامی آمدنیوز در چند روز اخیر به مرجع اصلی پوشش اخبار تجمعات اعتراضی بدل شده و نزدیک به ۳۰۰ هزار عضو جدید گرفته است! 

#تلگرام #آمدنیوز #صداوسیما #رسانه #تبیین 

@Banizy2

http://l1l.ir/3jy9






۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ دی ۹۶ ، ۲۱:۱۳

درد انقلاب و بسطِ زندگی سکولار

@Banizy2

1️⃣ این روزها نگرانی از هر سو به علاقه‌مندان #انقلاب_اسلامی هجوم آورده است:

  - نگرانی بابت فسادهای برملا شده و دستگاه‌های آفت‌زده

  - نگرانی بابت دل‌سرد و ناامید شدن مردم

  - نگرانی برای آرمان‌های محقق نشده و یا ارزش‌های از دست رفته

  - نگرانی برای آینده‌ای که غیرانقلابی‌ها و دشمنان به آن دل‌خوش کرده‌اند

از همین ابتدا خیالتان را راحت کنم و بگویم که من هم به‌مانند دیگران، #نمی‌دانم که «در این شرایط چه باید کرد؟!» اما گمان می‌کنم که پیش از رسیدن به جواب این سوال، سوال اولویت‌دارتری نیز مطرح است: جواب این سوال از چه جنسی است و آن را کجا باید جست؟ آیا جواب از جنس سندنویسی و راهبردگذاری است؟ از جنس روشنگری و تبیین است؟ از جنس خودسازی است؟ جواب را باید در حوزه و دانشگاه جست؟ باید از ولی فقیه پرسید؟ باید رو به سوی غرب کرد و از تجربیات ایشان الگو گرفت؟ ما جواب را در چه لایه‌ای می‌جوییم و انتظار گشایش از کجا داریم؟ پاسخ به این سوال بسیار تعیین کننده است. تشنه‌ای که در بیابان وامانده و تقاضای رفع عطش دارد، لاجرم باید آب را و علامتِ آب‌ در بیابان را بشناسد، که در غیر اینصورت کور می‌کاود و هرگز به آب نخواهد رسید.

2️⃣ مردی که داخل خانه بنشیند و از خدا طلب روزی کند مورد شماتت و تمسخر ماست؛ چرا؟ چون نسبت به قوانین بدیهی عالم جهل دارد و نمی‌داند که روزی در پی تلاش می‌آید. قوانینی از این دست به‌وفور در تعالیم اسلامی که به ما رسیده است یافت می‌شود: صله ارحام عمر را طولانی می‌کند، صدقه مال را افزون می‌کند، نصرت الهی بی‌جواب نمی‌ماند: ان تنصروا الله ینصرکم، عیب‌جویی از دیگران بی‌جواب نمی‌ماند و فرد را به همان عیب مبتلا می‌کند، کارِ اول صبح برکت دارد: باکروا فان البرکة فی المباکرة ... به علاوه منابع دینی برای ما از قوانین و سنت‌هایی گفته‌اند که بر کلیت تاریخ و سرنوشت جوامع حاکم است؛ برای مثال: حکومت اگر با کفر بماند، یقینا با ظلم نخواهد ماند، عاقبت صالحان بر زمین حاکم خواند شد: ان الارض یرثها عبادی الصالحون، سرنوشت همه مرگ است: کل نفس ذائقة الموت، و در راس همه‌ی این‌ سنت‌های الهی قیام مهدی موعود علیه السلام و برقراری عدل و قسط در زمین.

@Banizy2

3️⃣ آیا جواب سوال ابتدایی ما (در این شرایط چه باید کرد؟) در دو لایه‌ی پیش‌گفته یافت می‌شوند؟ آیا با دانستن و رعایت کردنِ قوانین حاکم بر اعمال فردفرد ما و یا دانستن و ایمان آوردن به قوانین حاکم بر کلیت عالم مشکل امروز ما حل خواهد شد؟ من فکر می‌کنم ما از سطح دیگری از قوانین الهی که ناظر به زیست جمعی، زندگی اجتماعی و کنش‌های فرهنگی جامعه است غافلیم (عجالتا من این‌ها را #قوانین_میانی می‌نامم) و نسبت به این غفلت هم جهل داریم، و این دقیقا همان‌جایی است که باید به دنبال چاره‌ی مشکلات امروز جامعه باشیم. قوانین میانی به چه سوال‌هایی پاسخ خواهند داد؟ اجمالا و از باب مثال می‌توان سوال‌هایی از این دست را  پیش کشید و برای کشف جواب آن‌ها به متون دینی و روش‌های معتبر دیگر رجوع کرد:

  - عادت‌های اجتماعی #چگونه شکل می‌گیرند؟ #چگونه رشد/افول می‌کنند؟ فکرها و ایده‌ها #چگونه در جامعه منتشر می‌شوند؟

  - سازوکار اعمال ولایت و بالعکس منعکس کردن نظرات مردم در لایه‌های گوناگون جامعه چیست؟

  - مبارزه با مفاسد اقتصادی از کجا و با چه سازوکاری آغاز می‌شود؟ تکلیف امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و حکومت چیست و #چگونه محقق خواهد شد؟

  - اقتصاد مردمی یا سیاست مردمی یا نظارت مردمی یعنی چه؟ و #چگونه شکل می‌گیرد؟

در همه‌ی این سوال‌ها واحد مورد بحث جمع و اجتماع است و نه افراد، و سوال از چگونگی‌هاست. 

✅ جمع‌بندی: ما نمی‌توانیم به صرفِ ارجاع دادن خودمان و دیگران به تقوای الهی و کار جهادی از یک طرف و اعتماد به خدا و انتظار فرج از طرف دیگر کار را تمام شده بدانیم و سرخوش و ساده‌انگارانه بگوییم «وظیفه‌ی خودمان را انجام داده‌ایم»، همان‌طور که از مردی که در خانه بنشینید و «دعا + اعتماد به خدا» را بیاورد و بگوید دیگر کار کردن لازم نیست، نمی‌پذیریم. باید مبتنی بر قوانین و #سنت‌های_الهی رفتار کنیم و اگر نسبت به این قوانین نیز جهل داریم (که داریم) در صدد کشف آن‌ها برآییم. در غیر این صورت دین‌داری ما چیزی جز بسطِ زندگی سکولار نخواهد بود و امروز به همین بلیه دچاریم

▫️پی‌نوشت: در مورد روش کشف #قوانین_میانی صحبت بسیار است، ولی اجمالا باید گفت که کشف این قوانین علاوه بر تلاش‌های نظری و فکری که در حوزه و دانشگاه باید صورت بگیرد، نیازمند عمل و آزمون‌های هوشمندانه‌ و جهت‌دارِ بسیار است. در واقع بدون باز کردن باب آزمون و عمل، مواد خام لازم برای کاوش‌های نظری فراهم نخواهد بود و لاجرم به ترجمه‌ یا انتزاعِ غیرکاربردی دچار خواهیم شد.

#سنت‌های_الهی #انقلاب_اسلامی #فرهنگ_کار

@Banizy2

http://l1l.ir/3icz


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ دی ۹۶ ، ۲۱:۱۹