تهاجم فرهنگی یا خربزه و عسل؟
@Banizy2
📷 http://yon.ir/3WU8y
🔹 #تهاجم_فرهنگی چیست؟ هجوم نرم دشمن به ارزشها! بیش از دو دهه از رواج ادبیات تهاجم فرهنگی در کشور ما میگذرد و این تعریفِ عرفشده از تهاجم فرهنگی -ولو اینکه نزدیکترین تعریف به واقعیت تهاجم فرهنگی باشد- اجازه نمیدهد که این پدیده به دغدغهای همگانی (در میان مردم) تبدیل شود. این تعریف و گره زدن سفت و سخت تهاجم فرهنگی به ارزشها (که غالبا از آن ارزشهای دینی فهم میشود) لااقل از دو بُعد محدودکننده است:
۱. همهی مردم #فدایی دین نیستند و بنابراین به خطرافتادن ارزشهای دینی را مهم و حیاتی تلقی نمیکنند. به تعبیر دیگر آنها ارزشهای دینی را کالایی #لوکس تلقی میکنند که ربط مستقیمی به زندگی ایشان ندارد، فلذا از دایرهی دغدغههایشان خارج است.
۲. ارزشها یا همان ارزشهای دینی، -به غلط- در نظر عامهی مردم صاحبانی دارند، فلذا وظیفهی حفظ یا حراست از آنها نیز بر عهدهی #دیگران است.
مورد دوم به خصوص وقتی تشدید میشود، که تهاجم فرهنگی در اولین قدمها به سراغ همان #دیگران میرود و چهره و وجههی ایشان را در نظر جامعه تخریب میکند. در نتیجه گزارهی ابتدایی پیش میرود و به تدریج این جمعبندی پررنگ میشود که: اگر این #دیگران نماینده و نگهبان ارزشها هستند، اساسا چرا باید ارزشها را حفظ کرد؟
@Banizy2
🔸 امروز مطلبی میخواندم از دکتر محسنیان راد (مقالهای خواندنی با عنوان آسیبشناسی مخاطبپنداری http://l1l.ir/3lsb)؛ در انتهای این مقاله ایشان در قالب مثالی جالب به تصمیمگیران و برنامهریزان [حاکمیت] توصیه میکنند که آگاهی مخاطبانشان را از مقولهی #تداخل_فرهنگی بالا ببرند:
📝 «داروسازان گیاهی و سنتی ایران معتقد بودند که برخی مواد غذایی همچون خربزه و عسل را نباید با هم خورد، زیرا به مشکلات گوارشی منجر خواهد شد که به آن «تداخل» میگفتند. جوامع مسلمان نیز باید بیاموزند که برخی تولیدات رسانهای جوامع غربی در نظام ارزشی آنان به پدیدهای منتهی خواهد شد که میتوان آن را #تداخل_فرهنگی نامید.»
یعنی فارغ از ارزش ذاتی تولیدات رسانهای مهاجم، باید دانست که این تولیدات با نوع زیست ما همخوانی ندارند و سرانجام ما را دچار تداخل و #تعارض خواهند کرد. یقینا قرائتهایی اینچنین از پدیدهی تهاجم فرهنگی باوجود نواقصی که دارد، همهفهمتر خواهد بود چرا که #تداخل_فرهنگی از منافع #دیگران سخن نمیگوید، بلکه مستقیما به منافع #من و خانوادهی من اشاره دارد و بنابراین ملموستر است. دقت کنید که از این سخن به هیچوجه نباید توصیه به تقلیل مفاهیم ارزشی یا کمرنگ کردن مفاهیم ضدارزشی را برداشت نمود؛ حرف اصلی این است:
✅ ما باید بتوانیم در عین حفظ معنای تهاجم فرهنگی و حقیقت آن (که در ذات خود دشمنی و تهاجم را دارد)، این مفهوم را متناسب با اقشار گوناگون و گرایشهای مختلف مذهبی و سیاسی #بازتعریف کنیم تا در گسترهای وسیع فهم شده و #همگانی شود. فرض کنید که همین امروز با تهاجم نظامی آمریکا مواجه شویم؛ آیا برای بسیج عمومی ملت میتوان بر تعریفی از جنگ نظامی که هدفش سرنگونی نظام اسلامی است تکیه کرد؟ مسلما نه. در چنین شرایطی باید بتوانیم در انواع بستهبندیها و متناسب با انگیزههای پایهی اقشار گوناگون (از قبیل: حفظ جان، مال، ناموس، عزت، و در راس همهی اینها اعتقادات و ارزشهای دینی) شرایط نبرد را بازتعریف کنیم.
▫️ پینوشت: تهاجم فرهنگی صرفا یک نمونه است و میتوان بهجای آن بسیاری از مفاهیم دیگر را نام برد که همزاد جمهوری اسلامیاند و متاسفانه #بسیط ماندهاند: استقلال، حجاب، ولایت فقیه، حمایت از فلسطین، نفی نظام سلطه و ... . کسی نیست که این مفاهیم را به زبان روز و برای اقشار گوناگون توضیح دهد و نشان دهد که موضع جمهوری اسلامی در قبال آنها یک موضع #عقلانی است و نه صرفا سیاسی؛ انصافا کمکاریم!
#چهلسالگی #انقلاب_اسلامی #تهاجم_فرهنگی #رسانه
@Banizy2