درد انقلاب!
درد انقلاب و بسطِ زندگی سکولار
@Banizy2
1️⃣ این روزها نگرانی از هر سو به علاقهمندان #انقلاب_اسلامی هجوم آورده است:
- نگرانی بابت فسادهای برملا شده و دستگاههای آفتزده
- نگرانی بابت دلسرد و ناامید شدن مردم
- نگرانی برای آرمانهای محقق نشده و یا ارزشهای از دست رفته
- نگرانی برای آیندهای که غیرانقلابیها و دشمنان به آن دلخوش کردهاند
از همین ابتدا خیالتان را راحت کنم و بگویم که من هم بهمانند دیگران، #نمیدانم که «در این شرایط چه باید کرد؟!» اما گمان میکنم که پیش از رسیدن به جواب این سوال، سوال اولویتدارتری نیز مطرح است: جواب این سوال از چه جنسی است و آن را کجا باید جست؟ آیا جواب از جنس سندنویسی و راهبردگذاری است؟ از جنس روشنگری و تبیین است؟ از جنس خودسازی است؟ جواب را باید در حوزه و دانشگاه جست؟ باید از ولی فقیه پرسید؟ باید رو به سوی غرب کرد و از تجربیات ایشان الگو گرفت؟ ما جواب را در چه لایهای میجوییم و انتظار گشایش از کجا داریم؟ پاسخ به این سوال بسیار تعیین کننده است. تشنهای که در بیابان وامانده و تقاضای رفع عطش دارد، لاجرم باید آب را و علامتِ آب در بیابان را بشناسد، که در غیر اینصورت کور میکاود و هرگز به آب نخواهد رسید.
2️⃣ مردی که داخل خانه بنشیند و از خدا طلب روزی کند مورد شماتت و تمسخر ماست؛ چرا؟ چون نسبت به قوانین بدیهی عالم جهل دارد و نمیداند که روزی در پی تلاش میآید. قوانینی از این دست بهوفور در تعالیم اسلامی که به ما رسیده است یافت میشود: صله ارحام عمر را طولانی میکند، صدقه مال را افزون میکند، نصرت الهی بیجواب نمیماند: ان تنصروا الله ینصرکم، عیبجویی از دیگران بیجواب نمیماند و فرد را به همان عیب مبتلا میکند، کارِ اول صبح برکت دارد: باکروا فان البرکة فی المباکرة ... به علاوه منابع دینی برای ما از قوانین و سنتهایی گفتهاند که بر کلیت تاریخ و سرنوشت جوامع حاکم است؛ برای مثال: حکومت اگر با کفر بماند، یقینا با ظلم نخواهد ماند، عاقبت صالحان بر زمین حاکم خواند شد: ان الارض یرثها عبادی الصالحون، سرنوشت همه مرگ است: کل نفس ذائقة الموت، و در راس همهی این سنتهای الهی قیام مهدی موعود علیه السلام و برقراری عدل و قسط در زمین.
@Banizy2
3️⃣ آیا جواب سوال ابتدایی ما (در این شرایط چه باید کرد؟) در دو لایهی پیشگفته یافت میشوند؟ آیا با دانستن و رعایت کردنِ قوانین حاکم بر اعمال فردفرد ما و یا دانستن و ایمان آوردن به قوانین حاکم بر کلیت عالم مشکل امروز ما حل خواهد شد؟ من فکر میکنم ما از سطح دیگری از قوانین الهی که ناظر به زیست جمعی، زندگی اجتماعی و کنشهای فرهنگی جامعه است غافلیم (عجالتا من اینها را #قوانین_میانی مینامم) و نسبت به این غفلت هم جهل داریم، و این دقیقا همانجایی است که باید به دنبال چارهی مشکلات امروز جامعه باشیم. قوانین میانی به چه سوالهایی پاسخ خواهند داد؟ اجمالا و از باب مثال میتوان سوالهایی از این دست را پیش کشید و برای کشف جواب آنها به متون دینی و روشهای معتبر دیگر رجوع کرد:
- عادتهای اجتماعی #چگونه شکل میگیرند؟ #چگونه رشد/افول میکنند؟ فکرها و ایدهها #چگونه در جامعه منتشر میشوند؟
- سازوکار اعمال ولایت و بالعکس منعکس کردن نظرات مردم در لایههای گوناگون جامعه چیست؟
- مبارزه با مفاسد اقتصادی از کجا و با چه سازوکاری آغاز میشود؟ تکلیف امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و حکومت چیست و #چگونه محقق خواهد شد؟
- اقتصاد مردمی یا سیاست مردمی یا نظارت مردمی یعنی چه؟ و #چگونه شکل میگیرد؟
در همهی این سوالها واحد مورد بحث جمع و اجتماع است و نه افراد، و سوال از چگونگیهاست.
✅ جمعبندی: ما نمیتوانیم به صرفِ ارجاع دادن خودمان و دیگران به تقوای الهی و کار جهادی از یک طرف و اعتماد به خدا و انتظار فرج از طرف دیگر کار را تمام شده بدانیم و سرخوش و سادهانگارانه بگوییم «وظیفهی خودمان را انجام دادهایم»، همانطور که از مردی که در خانه بنشینید و «دعا + اعتماد به خدا» را بیاورد و بگوید دیگر کار کردن لازم نیست، نمیپذیریم. باید مبتنی بر قوانین و #سنتهای_الهی رفتار کنیم و اگر نسبت به این قوانین نیز جهل داریم (که داریم) در صدد کشف آنها برآییم. در غیر این صورت دینداری ما چیزی جز بسطِ زندگی سکولار نخواهد بود و امروز به همین بلیه دچاریم
▫️پینوشت: در مورد روش کشف #قوانین_میانی صحبت بسیار است، ولی اجمالا باید گفت که کشف این قوانین علاوه بر تلاشهای نظری و فکری که در حوزه و دانشگاه باید صورت بگیرد، نیازمند عمل و آزمونهای هوشمندانه و جهتدارِ بسیار است. در واقع بدون باز کردن باب آزمون و عمل، مواد خام لازم برای کاوشهای نظری فراهم نخواهد بود و لاجرم به ترجمه یا انتزاعِ غیرکاربردی دچار خواهیم شد.
#سنتهای_الهی #انقلاب_اسلامی #فرهنگ_کار
@Banizy2
http://l1l.ir/3icz