وقتی که [ناخودآگاه] میفروشیم
مدیرعامل نت فلیکس: بزرگترین رقیب ما «خواب» است!
📸 http://l1l.ir/2q5m
🔸 امروزه زندگی ما را رسانهها پرکردهاند و همه بر سر یک هدف با هم رقابت میکنند: جلب توجه. برخی توجه ما را برای کسب #رای سیاسی-اجتماعی طلب میکنند و برخی برای خرید یک #کالا و برخی دیگر برای مصرف #زمان و #اینترنت؛ ولی همگی در اصل #جلب_توجه مشترکند و هیچ حد و مرزی هم برای این هدف قائل نیستند. تریستان هریس در TED این واقعیت را تشریح کرده (لینک در پایان همین مطلب) و نشان داده است که چگونه تکنولوژیهای نوین (از قبیل: واقعیت افزوده، اینترنت اشیاء، دادهکاوی و ...) همگی در راستای این هدف به کار گرفته میشوند و تمام سعیشان بر این است که ما را از دالانی به دالان دیگر هدایت کرده و جای همهچیز را در زندگی بشر امروز پرکنند. مصادیق بارزی از رسانههای موفق در این حوزه وجود دارند که هر کدام از ما ساعتهای طولانی وقتمان را با آنها میگذرانیم: گوگل، تلگرام، فیسبوک، یوتیوب، نتفلیکس و ... . هر چه ما وقت بیشتری با این رسانهها صرف کنیم، آگهیهای تبلیغاتی بیشتر دیده میشوند، شانس خرید کردنمان بیشتر میشود، دادههای بیشتری ردوبدل میکنیم، اینترنت بیشتری مصرف میکنیم، نظراتمان با محتوای رسانههای همسو میشود و ... اینها مدل کسبوکار همهی رسانههای امروزی است. شاید بپرسید که اشکال این روند چیست؟ اشکال اصلی این است که ما به صورت ناخودآگاه وارد این جریان کسبوکاری میشویم، وقتمان را که ارزشمندترین سرمایهی ماست مصرف میکنیم، و بهجای آنکه نیازهای واقعیمان رفع شوند صرفا به دنبال ماشینهای هدایتگر از صفحهای به صفحهی دیگر و از ویدئویی به ویدئوی دیگر #هدایت میشویم! هریس برای رهایی از این معضل عصر جدید سه تغییر را ضروری میداند:
1️⃣ خودآگاهی: دربارهی خودمان این را بدانیم که ممکن است بهصورت ناخودآگاه تمایلات و تصمیماتمان جهتدهی شوند. این آگاهی (سواد رسانهای) به ما کمک میکند که بهتر و هدفمندتر از رسانهها استفاده کنیم.
2️⃣ مطالبهی شفافیت: سعی کنیم و این را مطالبه کنیم که سازوکار عملکرد تکنولوژیهای نو و کسبوکارهای مبتنی بر آنها (مثلا آگهیهای تبلیغاتی که حجم اعظم گردش مالی را به خود اختصاص میدهند) شفاف شود. اگر بدانیم که رسانههای جدید چگونه ما را تحلیل میکنند، و چگونه کسب درآمد میکنند، الگوی مصرفمان تغییر خواهد کرد.
3️⃣ تحول در طراحی: معیار طراحی را -در طراحی رسانه، پلتفرم و کسبوکار- به جای جلب توجه بیشتر و گرفتن زمان بیشتر از کاربر، بر این مبنا قرار دهیم که بیشترین فایده را به کاربر برسانیم و نیازهای واقعی او را رفع کنیم. برای مثال اگر انبوه مسیرهای خودکاری که در رسانههای امروزی طراحی شده تبدیل به مسیرهای انتخابی شود، کاربر میتواند آنچه را مناسب نیاز خود تشخیص میدهد انتخاب کند.
ویدئوی هریس را با عنوان «ترفندهای دستکاری ذهنی که شرکتها برای جلب توجه شما به کار میبرند» از اینجا تماشا کنید:
https://t.me/TEDPersianSubtitle/531
▪️ پینوشت:
شاید این معضل معضلِ امروز کشور ما نباشد، ولی بیخ گوش ماست. چرخی در همین شهر تهران بزنید و ببینید چه رقابتی بین «شاتللند» و «آیو» و «فیلیمو» و سایرین درگرفته برای #جلب_توجه من و شما و اینکه "بیایید و فیلمهای دلخواهتان را اینجا ببینید!". ببینید چه رقابتی بین «ایرانسل» و «همراه اول» و «رایتل» و سایرین درگرفته برای #جلب_توجه من و شما و هزار و یک پیشنهادی که از درودیوار شهر و پیامکهای تبلیغاتی و صداوسیما به ما میرسد برای مصرف بیشتر اینترنت و بیشتر صحبت کردن با موبایل و بیشتر پیامک زدن و بیشتر و بیشتر اسیر شدن... این روند به صورت تصاعدی رشد میکند، و متاسفانه هیچ راهبرد جایگزینی در ذهن مسئولین امر وجود ندارد؛ جالب اینکه عاقلانِ ما کسانی هستند که در این رود خروشان و موج فزاینده تلاش میکنند تا به سرعت بیشتری برسند و از بقیه عقب نمانند! (به لیست مالکان اپراتورها و پلتفرمهایی که نام بردم نگاه کنید: http://l1l.ir/2q61)
و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
#مخاطب #رسانه #دنیای_امروز_ما #TED
@Banizy2