خجالت نکش!
«خجالت نکش!»
یک فیلم دوستداشتنیِ خانوادگی با موضوع جمعیت
@Banizy2
🔸«خجالت نکش!» روایت زندگی قنبر و صنم است. قنبر یکبار در اوایل دههی ۷۰ (وقتی سه پسر دارد) تصمیم میگیرد که خود را ناقص کند، و بار دیگر در دههی ۹۰ پشیمان میشود و با دوا و درمان سعی میکند به آرزوی دختردار شدن برسد و زنگولهای برای پای تابوتش دستوپا کند. هر دوبار همسر قنبر (صنم) مخالف است و هر دوبار قنبر تحت تاثیر شعارهای سیاسیون تصمیم میگیرد؛ سال ۷۲: "دو بچه کافیه و جمعیت زیاد به کشور ضربه میزنه" و سال ۹۲: "اگر میخواید استان بشید باید جمعیتتون رو زیاد کنید! شما جمعیت رو تحویل بدید و ما هم استان رو تحویل میدیم" از زبان احمدینژاد. بالاخره دختر قنبر و صنم با پنهانکاری بهدنیا میآید و چالش نیمهی دوم فیلم گمشدن نوزاد است و بعد معرفی آن به اهالی روستا. «خجالت نکش!» زبان طنز دارد که همین عامل جذابیت لازم برای حدود ۸۰ دقیقه نشستن و فیلم دیدن را فراهم میکند.
🔹بازی دو نقش اول زن و مرد (شبنم مقدمی در نقش صنم و مهرانفر در نقش قنبر) در کل و با توجه به عدمحضور ستارهها خوب و قابل قبول است. فیلمنامه اما دو ضعف اساسی دارد: اول/ خالی از بچهقصههای جذاب است و تماما حول ماجرای بچهدار شدن و بچهداشتن و بچهخواستن میچرخد؛ این نقیصه ظاهرا با تلاش برای رسیدن به استاندارد زمانی فیلم سینمایی (کشدار شدن قصه) تشدید شده. دوم/ گرهافکنیها و بازشدن گرهها بعضا غیرمنطقی و لوس از آب در آمده. ولی به هر حال زبان #طنز به کمک کارگردان آمده و این ضعفها را بهخوبی پوشش داده است.
@Banizy2
🔸اما نکتهی مهم و اصلی در مورد فیلم «خجالت نکش!» سوژهی انتخابی رضا مقصودی است. مقصودی بر روی سوژهای دست گذاشته که سه ویژگی فوق العاده دارد: اول/ پیام کلی فیلم مثبت است و امیدبخش. این فیلم روایت چالشی است که در انتهای آن شخصیتهای اصلی شاد و موفقاند و پیام «ما میتوانیم» و «خجالت نکش!» را مخابره میکند. دوم/ #مخاطب این فیلم مخاطب عام است. مردم عادی کوچه و بازار میتوانند این فیلم را ببینند، با آن ارتباط بگیرند و پیام آن را درک کنند، و از تماشای آن لذت ببرند. سوم/ مقصودی بر روی مسئلهای ملی دست گذاشته است و سعی کرده در راستای کمک به حل این مسئله قدمی بردارد. این سه ویژگی ارزشمند در سینمای امروز ما بسیار کمیاب است و بنابراین جا دارد که به مقصودی و سایر عوامل خداقوت بگوییم و برایشان آرزوی موفقیت بیشتر داشته باشیم!
▫️ پینوشت: این اثر اولین تجربهی کارگردانی رضا مقصودی است. مقصودی پیش از این در حوزهی فیلمنامهنویسی مشغول به فعالیت بوده و احتمالا موفقترین تجربهی او نگارش فیلمنامهی «لیلی با من است» است!
#جشنواره_فجر #نقد_فیلم #جمعیت
@Banizy2
http://l1l.ir/477f