ترجمه یا تجربه؟
ترجمه یا تجربه؟ انتخاب با ماست.
@Banizy2
🔹 یک.
سالی دو بار بروید برای حجامت
اگر کمردرد دارید، فلانی رگ میگیرد و عجیب اثر دارد
ماست و ترشی را با هم نخورید!
عسل دوای همهی دردهاست
این جملات آشناست، نه؟ #طب_سنتی چگونه جای خود را میان خانوادههای ایرانی باز کرده است و پیش میرود؟ چه شده است که مردم ما نسخههای تغذیهای و درمانی طب سنتی را بهکار میبندند، احیانا از تجربیات و پسندهای خودشان چیزهایی به آن میافزایند، و به یکدیگر توصیه میکنند، در حالی که هیچ نهادی از حاکمیت در حوزههای مختلف فرهنگی، بهداشتی و اقتصادی، متولی ترویج چنین نسخههایی نیست؟ پاسخ این سوال میتواند دریچهای به روی ما باز کند برای ورود موفق به سایر زیرشاخههای مربوط به #سبک_زندگی.
🔸 دو.
۲۱ راه برای ارتباط موثر
چگونه خلاقیت فرزندانمان را شکوفا کنیم؟
ای کاش زودتر میدانستم!
رازهای موفقیت در زندگی زناشویی
این عناوین چطور؟ آشناست؟ من به همهی آنهایی که دغدغهی تبلیغ و فرهنگسازی دارند توصیه میکنم که سری به راستهی کتابفروشیهای خیابان انقلاب بزنند؛ بروند و ببینند که چگونه انبوهی از کتابهای ترجمهای رنگارنگ نوبهنو سبز میشوند و همگی دارند برای زندگی مردم #نسخه میپیچند؛ کتابهایی که این روزها بیشترین تیراژ غیرآموزشی را دارند و در حوزههای مختلف مرتبط با #سبک_زندگی -اعم از روانشناسی، تربیت، مدیریت ذهن و زندگی، ارتباطات و ...- هدایت فکری کتابخوانهای جامعه و بهخصوص #جوانان را، که علیالقاعده قشر فرهنگساز و متنفذ جامعه هستند، در دست گرفتهاند. بسیاری از این کتابها خالی از ابداعات نظریاند و هیچ حرف نوی ندارند؛ تنها چیزی که آنها را جذاب و خواندنی میکند ارائهی خوب و استناد به تجربیات افراد نهچندان موجه -ولی حقیقی- است. جوان امروزی تشنهی #مشاهده است و شنیدن از #چگونگی ها؛ تشنهی انتقال تجربیات و دیدن الگوهایی که توانستهاند با مسائل روزمره و ملموس دست و پنجه نرم کنند و بر آنها فائق بیایند. الگوهایی که واقعی هستند ولو ناقص.
@Banizy2
🔹 سه. طب سنتی مبتنی بر تجربیات چندصدساله رشد کرده و به دست ما رسیده است. بر خلاف تصور رایج، این طب بیشتر از آنکه اسلامی و مبتنی بر متون دینی باشد، بومی و مبتنی بر #تجربه است، و البته خالی از اشکال نیست. اتفاق مهمی که در سالیان اخیر رخ داده و پای این طب را به زندگی مردم ما باز کرده است، تولید و ترویج نسخههای عملیاتی (:#چگونگی)، داستانهای موفقیت (:من این را تجربه کردم، عالی بود!)، و حضور پرتعداد مدعیان واقعی و دروغین در این حوزه است. البته نباید از تاثیر بدبینی رو به گسترش مردم نسبت به زندگی و طب #مدرن چشمپوشی کرد.
🔸چهار. مشکل ما دقیقا همینجاست. تفکر رقیب (#غرب) ابایی از آن ندارد که چالشهای روزمرهی خود را ثبت و منتشر کند و مبتنی بر شکستها و موفقیتهای محلی و تجربی خود و با استقرای ناقص #نسخه ارائه کند و #داستان بنویسد و #سبک_زندگی بسازد. ذهنها را پر میکند و از انباشت تجربهها #دانش میسازد و پیش میرود. اما در کشور ما اگر توجهی به حوزهی سبک زندگی وجود داشته باشد غالبا به پژوهش و تحلیل و آسیبشناسی و مباحث نظری محدود شده -آن هم به قصد کشف ایدهآلها- و کمتر یافتهها به محک تجربه سپرده میشوند. ما حتی در مورد صریحترین و شفافترین مباحث مربوط به سبک زندگی از قبیل روابط زن و مرد و تربیت فرزند و حقوق همسایگان که حرفهای خوب و شنیدنی برای گفتن داریم، نتوانستهایم #مدل_عملیاتی و نسخه ارائه کنیم. نتوانستهایم فهرست #بایدها_و_نبایدها بسازیم، فهرستی از #نکات_کاربردی بسازیم و منتشر کنیم، چه برسد به شخصیتپردازی و داستاننویسی و تولید کتاب و فیلم. چه برسد به موضوعاتی از قبیل مد، معماری داخلی، ترافیک، اسباببازی، برگزاری آیینهای مختلف و استفاده از وسایل ارتباطی جدید-. چرا؟ چرا در این نمونهها همچون نمونهی طب سنتی عمل نمیکنیم؟ چرا از مباحث نظری به حیطهی عمل و تجربه وارد نمیشویم و چرا تجربیات مثبت و منفیمان را گزارش نمیکنیم؟ چرا حاضریم نسخههای صددرصد غربی را زندگی کنیم و از نشر آنها در جامعه ابایی نداریم، ولی از نسخههای بومی و اسلامی (ولو ناقص و حداقلی) گریزانیم و نگرانیم که «نکند درست نباشد»!؟ چرا از گزارش تجربیات خودمان که سعی کردهایم مبتنی بر ارزشهای بومی و مذهبی خودمان سازماندهی کنیم میترسیم؟
✅ راه دیگری وجود ندارد. ما ناگزیریم که دستاوردهای نظری را -ولو ناقص- به میدان تجربه بیاوریم -ولو ناقص- و چرخهی نظر و عمل را مکرر در مکرر طی کنیم. راه دیگری وجود ندارد.
▫️پینوشت: عکس پایین، به عنوان نمونه از صفحهی اینستاگرام "کتابفروشی جیحون" انتخاب شده است...
#سبک_زندگی #چگونگی #تجربه #غرب #کتاب
@Banizy2
http://l1l.ir/34wr