گندم از گندم بروید،جو ز جو
گندم از گندم بروید، جو ز جو
برای #مدیران فرهنگی-رسانهای تحولخواه
بحثی مختصر در لوازم درونی اصلاحِ خروجیها
▫️ در چند ماه اخیر برخی از #کلان_رسانه های انقلابی مشغول خانهتکانی و بازبینی و بازطراحی هستند. این فرصت مبارک از تلاقی چند پدیده و بنا به قاعدهی توفیق اجباری حاصل شده است:
1. فراغت بعد از #انتخابات
2. عدم موفقیت در شکست روحانی و تغییر دولت
3. مطالبههای پیاپی و عتابآلود رهبری از قرارگاههای فرهنگی
▫️ آسیبشناسی این رسانهها از وضعیت فعلی خود، در این مقطع بسیار تعیین کننده است و باید حتی المقدور دقیق و #بدون_ملاحظه باشد. بخشی از آسیبها ظاهرا مورد اجماع واقع شده است و طرحهای جدید درصدد رفع آنها برآمدهاند:
1⃣محدود بودن مخاطبان فعلی و لزوم توسعه مخاطبان در دوره جدید
2⃣ تمرکز بیش از اندازه بر مخاطب حزب اللهی و لزوم توجه به مخاطبان خاکستری، اقشار و ...
3⃣ سهم غالب مباحث سیاسی در خروجیهای فرهنگی-رسانهای و لزوم ورود به حوزهی مسائل اجتماعی در دوره جدید
4⃣ اثرگذاری پایین -که حمل بر چهرهی برچسبدار شده است- و در نتیجه لزوم ایجاد چهره(برند)های غیر جهتدار (مثلا با تابلوی سرگرمی و طنز)
در لزوم تغییر وضع موجود و خوشحالی از توجه به آسیبهای پیشگفته، هر چه بگوییم کم است! لکن نگرانیهایی در این مسیر وجود دارد...
▫️ عمده نگرانیها به رفتارها و تحلیلهایی برمیگردد که طی سالیان و بلکه دههها در میان مدیران و متولیان امر و سازمانهای تابع ایشان رسوخ کرده و به سادگی قابل تغییر نیست؛ در واقع ما پیش از آسیبشناسی خروجیها و عزم بر تغییر آنها، نیازمند آسیبشناسی سازماندهی موجود و تغییر #انقلابی این نظم فرسوده هستیم: بدون تغییر فاعل، فعل تغییری نخواهد کرد که از قدیم گفتهاند «گندم از گندم بروید، جو ز جو».
به اجمال میتوان شش اشکال اساسی سازماندهی موجود را اینگونه لیست کرده و اصلاح راهبردی هر مورد را به عنوان مقدمهی لازم برای تغییر خروجیهای فرهنگی-رسانهای پی گرفت:
1⃣ مجریان و مدیران ناکارآمدی که آزمون خود را پس دادهاند و نمیتوان از ایشان توقع تحول داشت؛
✅راهبرد اصلاحی: سپردن کار به جوانترها، تازهنفسها و اعتماد کردن به ایشان.
2⃣ عجله در بهرهبرداری و فقدان نگاه بلندمدت در سازماندهی نیروها که به استعدادها اجازهی ریشه کردن و ثمر دادن نمیدهد.
✅راهبرد اصلاحی: سرمایهگذاری (به معنای دقیق کلمه) بر امر #تربیت و توانمندسازی.
3⃣ انحصاری شدن فرآیندهای تولید و انتشار محتوا که مانع از بروز خلاقیت، تنوع محصول، گسترش مخاطب، و تولید و انتشار بهصرفه میشود.
✅ راهبرد اصلاحی: تنوع بخشی به روشهای تولید و انتشار محتوا و سپردن کار به مردم (به معنای عام) و باز اعتماد کردن به ایشان.
4⃣ تلقی #مونتاژکاری در عرصهی فرهنگ و رسانه که به دلیل غیرواقعی بودن اولا ایجاد انسداد میکند و ثانیا منجر به خروجیهای فاقد روح و لَختِ غیرموثر میشود.
✅ راهبرد اصلاحی: بازبینی فرآیندهای تولید در جهت برجستهسازی خالقان محتوا و ایفای نقش سیاستگذاری- شناسایی-حمایت به جای سیاستگذاری-تولید-انتشار.
5⃣ نظام فکری و تحلیلی مغشوش (در سطح کلان) که همهچیز را از دریچه تنگ سیاست و انتخابات میبیند و مانع پرداخت واقعی به مسائل اجتماعی و فرهنگی میشود و این مسائل را (علیرغم ادعاها) همیشه درجهی دو تحلیل میکند.
✅ راهبرد اصلاحی: بازنگری در تحلیلها در سطوح عالی سیاستگذاری که بخش عمدهی آن به تغییر بازیگران سطوح عالی وابسته است.
6⃣ عدم شناخت صحیح از میدان عملیات فرهنگی-رسانهای که منجر به عملیاتهای کور و ابتر میشود.
✅راهبرد اصلاحی: #شناسایی دقیق و جسورانهی واقعیتهای کشور مبتنی بر روشهای علمی و فارغ از تحلیلهای پیشینی.
نکتهی بسیار مهم اینجاست که همهی این موارد نیازمند #تغییر است و تغییر همیشه با مقاومت #وضع_موجود روبرو میشود. باید دربارهی این تغییر تصمیم قاطع و انقلابی گرفت.
#آسیب_شناسی
@Banizy2
http://l1l.ir/20y-