کُجانامه

رحم الله امراء علم من این و فی این و الی این
بایگانی

گندم از گندم بروید،جو ز جو

چهارشنبه, ۴ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۱۵ ق.ظ

گندم از گندم بروید، جو ز جو

‎برای #مدیران فرهنگی-رسانه‌ای تحول‌خواه

‎بحثی مختصر در لوازم درونی اصلاحِ خروجی‌ها

▫️ در چند ماه اخیر برخی از #کلان_رسانه های انقلابی مشغول خانه‌تکانی و بازبینی و بازطراحی هستند. این فرصت مبارک از تلاقی چند پدیده و بنا به قاعده‌ی توفیق اجباری حاصل شده است:

1.  فراغت بعد از #انتخابات

2.  عدم موفقیت در شکست روحانی و تغییر دولت

3.  مطالبه‌های پیاپی و عتاب‌آلود رهبری از قرارگاه‌های فرهنگی 

▫️ آسیب‌شناسی این رسانه‌ها از وضعیت فعلی خود، در این مقطع بسیار تعیین کننده است و باید حتی المقدور دقیق و #بدون_ملاحظه باشد. بخشی از آسیب‌ها ظاهرا مورد اجماع واقع شده است و طرح‌های جدید درصدد رفع آن‌ها برآمده‌اند:

1⃣محدود بودن مخاطبان فعلی و لزوم توسعه مخاطبان در دوره جدید

2⃣ تمرکز بیش از اندازه بر مخاطب حزب اللهی و لزوم توجه به مخاطبان خاکستری، اقشار و ...

3⃣  سهم غالب مباحث سیاسی در خروجی‌های فرهنگی-رسانه‌ای و لزوم ورود به حوزه‌ی مسائل اجتماعی در دوره جدید

4⃣  اثرگذاری پایین -که حمل بر چهره‌ی برچسب‌دار شده است- و در نتیجه لزوم ایجاد چهره‌(برند)های غیر جهت‌دار (مثلا با تابلوی سرگرمی و طنز)

در لزوم تغییر وضع موجود و خوشحالی از توجه به آسیب‌های پیش‌گفته، هر چه بگوییم کم است! لکن نگرانی‌هایی در این مسیر وجود دارد...

▫️ عمده نگرانی‌ها به رفتارها و تحلیل‌هایی برمی‌گردد که طی سالیان و بلکه دهه‌ها در میان مدیران و متولیان امر و سازمان‌های تابع ایشان رسوخ کرده و به سادگی قابل تغییر نیست؛ در واقع ما پیش از آسیب‌شناسی خروجی‌ها و عزم بر تغییر آن‌ها، نیازمند آسیب‌شناسی سازماندهی موجود و تغییر #انقلابی این نظم فرسوده هستیم: بدون تغییر فاعل، فعل تغییری نخواهد کرد که از قدیم گفته‌اند «گندم از گندم بروید، جو ز جو». 

به اجمال می‌توان شش اشکال اساسی سازماندهی موجود را این‌گونه لیست کرده و اصلاح راهبردی هر مورد را به عنوان مقدمه‌ی لازم برای تغییر خروجی‌های فرهنگی‌-رسانه‌ای پی گرفت:

1⃣ مجریان و مدیران ناکارآمدی که آزمون خود را پس داده‌اند و نمی‌توان از ایشان توقع تحول داشت؛ 

✅راهبرد اصلاحی: سپردن کار به جوان‌ترها، تازه‌نفس‌ها و اعتماد کردن به ایشان.

2⃣  عجله در بهره‌برداری و فقدان نگاه بلندمدت در سازماندهی نیروها که به استعدادها اجازه‌ی ریشه کردن و ثمر دادن نمی‌دهد.

✅راهبرد اصلاحی: سرمایه‌گذاری (به معنای دقیق کلمه) بر امر #تربیت و توانمندسازی.

3⃣ انحصاری شدن فرآیندهای تولید و انتشار محتوا که مانع از بروز خلاقیت، تنوع محصول، گسترش مخاطب، و تولید و انتشار به‌صرفه می‌شود.

✅ راهبرد اصلاحی: تنوع بخشی به روش‌های تولید و انتشار محتوا و سپردن کار به مردم (به معنای عام) و باز اعتماد کردن به ایشان.

4⃣ تلقی #مونتاژکاری در عرصه‌ی فرهنگ و رسانه که به دلیل غیرواقعی بودن اولا ایجاد انسداد می‌کند و ثانیا منجر به خروجی‌های فاقد ‌روح و لَختِ غیرموثر می‌شود.

✅ راهبرد اصلاحی: بازبینی فرآیندهای تولید در جهت برجسته‌سازی خالقان محتوا و ایفای نقش سیاست‌گذاری- شناسایی-حمایت به جای سیاست‌گذاری-تولید-انتشار.

5⃣ نظام فکری و تحلیلی مغشوش (در سطح کلان) که همه‌چیز را از دریچه تنگ سیاست و انتخابات می‌بیند و مانع پرداخت واقعی به مسائل اجتماعی و فرهنگی می‌شود و این مسائل را (علی‌رغم ادعاها) همیشه درجه‌ی دو تحلیل می‌کند. 

✅ راهبرد اصلاحی: بازنگری در تحلیل‌ها در سطوح عالی سیاست‌گذاری که بخش عمده‌ی آن به تغییر بازیگران سطوح عالی وابسته است.

6⃣ عدم شناخت صحیح از میدان عملیات فرهنگی-رسانه‌ای که منجر به عملیات‌های کور و ابتر می‌شود. 

✅راهبرد اصلاحی: #شناسایی دقیق و جسورانه‌ی واقعیت‌های کشور مبتنی بر روش‌های علمی و فارغ از تحلیل‌های پیشینی.

نکته‌ی بسیار مهم اینجاست که همه‌ی این موارد نیازمند #تغییر است و تغییر همیشه با مقاومت #وضع_موجود روبرو می‌شود. باید درباره‌ی این تغییر تصمیم قاطع و انقلابی گرفت.

#آسیب_شناسی

@Banizy2

http://l1l.ir/20y-


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۵/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی