فشار اطلاعات!
I فشار اطلاعات
I اندر مصائب کار فرهنگی در عصر #تلگرام
1️⃣ به طرز عجیبی این پدیده مشاهده شده که هر چقدر #سواد آدمها بیشتر میشود و در حل مسائل پیچیده کسب مهارت میکنند، از دریافتهای صاف و سادهی عقلایی (حکیمانه؟) دور میشوند. به تجربه همهمان چشیدهایم که انسان در زمان گرسنگی، طعم و مزهی غذاهای گوناگون را دقیقتر از وقتِ سیری تشخیص میدهد. و همچنین این تجربهی همگانی ماست که سرعت تغییرات در کودکی (به واسطهی بکر بودن) بسیار زیاد است و هر چه سن بالاتر میرود #تغییر کمیابتر میشود و #تحجر (سنگ شدن) نمود بیشتر مییابد... به گمانم همهی اینها بروز این اصل طبیعی است که:
✅ هر جا #فشار درونی زیاد شود، #گیرایی از محیط کاهش پیدا میکند. ✅
2️⃣ از جملهی مصادیق بارز این پدیده ابتلای جوامع امروزی و ما به فضای مجازی و جنابِ #تلگرام است. تلگرام #فشار_اطلاعات را به قدری زیاد کرده است که همهی اهالی آن تا لبالب پر شدهاند و ورودیها نوعا سرریز میکنند و فوروارد میشوند که مگر اندکی از فشار داخلی کاسته شود!
این واقعیت کار موثرِ فرهنگی را سخت کرده است؛ هرچند تلگرام امکان #گفتگو را توسعه داده و چندبرابر کرده است، ولی به مراتب امکان #اثر را کاهش داده است. زمینهای ذهنِ ما هزاران بار کشت شده و همه دستخوردهاند (بعضا سوخته شدهاند) و اگر طلا هم بکاری معلوم نیست حاصلی حاصل کنی. طرفه اینکه آنچه از اطلاعات در این فضای مجازی ردوبدل میشود، نوعا جنسِ نامرغوب است و ذائقهها را خراب کرده است. اطلاعات بدون هویت و ریشه (مبدا نامعلوم)، و بدون آنکه عمقی داشته باشند و نیازی به تامل (سطحی) میآیند میروند و در این بازار حرفِ درستوحسابی شنیده نمیشود؛ یا نهایتا به اندازهی همان گیفهای خوشمزه و ترفندهای کاربردی و نوستالژیهای دههشصتی، لایکی میگیرد و فراموش میشود. در این شرایط چه باید کرد؟
3️⃣ چه باید کرد؟ در پاسخ به این سوال دو مسیر کلی به نظر من میرسد:
🔹 اول/ تطبیق دادن پیامها با قالب و سبک (مدیوم) جدید؛ به این معنی که بکوشیم تا از همین ابزارهای مدام بهروزشونده، از قبیل #گیف و #هشتگ و طنز و تصویر و توییت و غیره، استفاده کنیم و پیامهای ارزشی و انقلابی را تولید و عرضه کنیم. این تلاشی است که از مدتها قبل آغاز شده و الحمدلله پیش میرود.
🔹اما دوم/ کشف یا خلق موقعیتهایی که #مخاطب را از این فشار اطلاعاتی برهاند و امکان گفتگوی موثر را فراهم آورد. این مهم نیازمند مداقه و کوشش اهل فن است (از روحانی و غیرروحانی) که با مطالعهی حالات انسان و شرایط زمانی-مکانی مختلف و #فرآیندهای_اثرگذاری، چنین موقعیتهایی را کشف یا خلق نمایند. چه بسا به این نتیجه برسیم که فشار مذکور، در ساعاتی از شبانهروز کمتر است و آن زمان مناسبی است برای انتقال پیام. چه بسا به این نتیجه برسیم که وارد شدن به فرآیند گفتگوی موثر، نیازمند طی مقدماتی است که به مثابه حوضچهی آرامش ذهن آشفتهی انسان تلگرامزده را آرام سازد و آن مقدمات اینگونه و آنگونه حاصل میشود. باید در این مقوله اندیشه کنیم.
#تلگرام #رسانه #اثربخشی
@Banizy2
http://l1l.ir/1o2w