کُجانامه

رحم الله امراء علم من این و فی این و الی این
بایگانی

بر محیط خود اثر بگذارید و میتوانید

يكشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۵۵ ق.ظ

I بر محیط خود اثر بگذارید، و میتوانید

I فراخوانِ اثرگذاری، گسترش مخاطب و خروج از انفعال

در چند سال اخیر هرگاه میان فعالان جبهه‌ی فرهنگی انقلاب صحبت از مخاطب می‌شد، جمع‌بندی تقریبا مورد اتفاقی وجود داشت که: اولویت اول همان امت حزب الله هستند. به این معنا که اگر موضوع کار فرهنگی، ترویج ارزش‌های انقلاب و جلوگیری از بدل‌ها و انحراف‌هاست، اولویت آن است که معتقدان این مرام (مرام انقلاب) از خطرها حفظ شوند، دل‌ها قرص شود، و دانسته‌ها عمق و بصیرت‌ها افزایش بیابد. این اولویت‌بندی -که مستقیم یا باواسطه مستند به توصیه‌های رهبر انقلاب بود- در عمل رنگ انحصار به خود گرفته بود، و در واقع محصولات جبهه‌ی فرهنگی انقلاب "تنها" برای امت حزب الله تولید می‌شدند و البته خط همچنان همان است که بود. اما توصیه‌های چند ماه اخیر رهبر انقلاب به جوانان و فعالان فرهنگی حاکی از نوعی تغییر سیاست (و یا شاید تصحیح سوء برداشت) است. شاهد من برای این مدعا، سه دیدار و پیامی است که طی سه ماه اخیر متن آن‌ها منتشر شده است:

🔹 اول/ در 19 آبان 1395، رهبر انقلاب با مجموعه‌ی فرهنگی قرب بقیة الله سپاه (شامل موسسه‌ی اوج و شبکه‌ی افق و قرارگاه خاتم الاوصیاء) دیدار می‌کنند و طبق نقل غیررسمی منتشر شده می‌فرمایند: 

«افزایش مخاطب مهم است. فقط آن که به ما اعتقاد دارد، مخاطب نباشد. نباید مخاطب آشنا و انقلابی و حزب االهی را فقط جذب کرد بلکه باید به دنبال جذب مخاطب بیگانه (به تعبیر رایج یعنی همان قشر خاکستری و حتی قشر سیاه) باشید: گر آن بیگانه هم با ما نشیند آشنا خیزد» و در جای دیگر از همین دیدار دوباره تاکید می‌کنند که: «مخاطبان را افزایش دهید. مخاطبتان را هم فقط جوان انقلابی نگذارید.» و باز در فصل مربوط به فضای مجازی به ورود تهاجمی در این عرصه توصیه می‌فرمایند: «ورود تهاجمی لازم است و گرفتن میدان از دست دشمن. اثر گذار و تهاجمی باشید نه اثر پذیر.»

🔹 دوم/ در 24 آذر 1395، جمعی از نوجوانان به مناسبت جشن تکلیف به دیدار رهبر انقلاب می‌روند. در این دیدار ایشان نوجوانان را (دقت کنید! نوجوانان را!) به اثرگذاری بر محیط پیرامونی توصیه می‌کنند و می‌فرمایند: «در محیط مدرسه و در محیط خانه، به‌عنوان یک نوجوان شاداب، فعّال، کاری، مثبت، حضور خودتان را مؤثّر قرار بدهید. سعی کنید در اطرافیان خودتان اثر بگذارید؛ هم در مدرسه، هم در محیط خانه، هم در محیط بازی، روی همسالان و دیگران سعی کنید اثر بگذارید؛ میتوانید اثر بگذارید.»

🔹 سوم/ در 1 بهمن 1395، در پیامی به اتحادیه انجمن‌های اسلامی اروپا و پس از یادآوری سه مزیت دوران جوانی و دانشجویی و حضور در تشکیلات انجمن اسلامی، قاطعانه می‌نویسند: «حجّت بر شما تمام است. انتظار از شما عزیزان کاری بیش از خودسازی علمی و دینی و اخلاقی است؛ انتظار آن است که بر محیط پیرامونی خود اثر گذارید و بر رهروان راه خدا با گفتار و عمل خود بیفزائید. در نبرد نامتقارن جبهه‌ی کفر و استکبار با پرچم برافراشته‌ی اسلام ناب، این وظیفه‌ی همه‌ی ما است. هرکدام باید چشمه‌ی بابرکتی از معرفت درست اسلامی و صراط مستقیم الهی باشیم.»

اگر مجموع این قرائن را به عنوان "تغییر" یا "تصحیح" راهبرد فعالیت‌های فرهنگی و یا حتی "پیشرفت" اهداف بپذیریم، بازنگری در فعالیت‌های کنونی لازم می‌آید. از جمله مولفه‌هایی که بایستی مورد بازنگری و بازطراحی قرار گیرند می‌توان به این موارد اشاره کرد: 

1. نوع سازماندهی فعالیت‌های فرهنگی

2. زبان و ادبیاتِ محصولات

3. نظام مسائل و دغدغه‌هایی که به آن‌ها پرداخته می‌شود و اولویت‌بندی آن‌ها

4. بسترهای توزیع و انتشار 

از طرف دیگر برداشت انفعالی از این توصیه‌ها و در نتیجه فروگذاشتن اصول و عبور از خطوط قرمز، بدون تردید مهم‌ترین چالش روند جدید(افزایش مخاطبان) است.

#رسانه #مخاطب #نوجوانان #رهبری

@Banizy


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۲/۳۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی