گلوگاه فعالیت های اخرین ماه
I گلوگاه فعالیتهای آخرین ماه
I در لزوم بازگشت به #فضای_حقیقی
I تاملات انتخاباتی- قسمت هفتم
1️⃣ هر یک از افراد جریان انقلابی، به تناسب شرایط خود وقتی را به موضوع #انتخابات اختصاص دادهاند و گروهی نیز عنقریب وارد این فضا میشوند؛ قاعدتا این وقت صرف امور زیر خواهد شد:
1. رصد اخبار و تحلیل فضای انتخابات
2. حضور فعال در بحثهای #فضای_مجازی
3. حضور فعال در بحثهای #فضای_حقیقی
4. تولید محتوا
حال سوال این است که توازن منطقی این امور کجاست و هر یک چه سهمی باید ببرند؟
2️⃣ طبیعتا نمیتوان برای ترکیب فعالیت انتخاباتی نسخهی واحدی ارائه کرد؛ ولی میتوان از اهمیتها سخن گفت و نقاط مغفول را یادآوری کرد. وضعیت جریان انقلابی در هر چهار عرصهی پیشگفته بسیار بهتر از انتخابات(های) گذشته است، با این حال، به نظر میرسد در انتخابات پیش رو، #گلوگاه فعالیت جریان انقلابی «حضور فعال در بحثهای فضای حقیقی» و «تولید محتوا» برای این فضاست. این عرصه برخلاف فضای مجازی از نوعی #رهاشدگی رنج میبرد. در سالهای اخیر فضای مجازی به دلیل 1. احساس تهدید 2. سهل الوصول بودن و 3. جذابیتهای ذاتی خصوصا برای نسل جوان، مورد توجه و برنامهریزی جریان انقلابی قرار گرفته و دستاوردهایی بیش از انتظار در این حوزه حاصل شده است. ولی در نقطهی مقابل، به واقع جریان انقلابی تدبیری برای حضور در فضای حقیقی ندارد، حال آنکه مزیت اصلی و دیرینهی آن استفاده از ظرفیتهایی از قبیل #مساجد و #منابر و #جمعهای_خانوادگی و #مناسبتها بوده است. غفلت از این ظرفیت در کوتاهمدت نوعی فرصتسوزی است و در بلندمدت میتواند به تهدید اجتماعی و گسیختگی نسلی و طبقاتی منجر شود.
3️⃣ راهبرد بازگشت به #فضای_حقیقی لزوما به معنای رهاسازی فضای مجازی نیست. امروزه بده-بستانهای این دو فضا بسیار زیاد شده و رو به فزونی است؛ توسعهی هر روزهی وسایل الکترونیکی و نرم افزارهای مربوطه، در جهت افزایش ضریب نفوذ این وسایل و در واقع درنوردیدن فضای حقیقی است. باید شیوههای تبلیغ سنتی که اثرگذاری بالایی دارند با محتوای فضای مجازی و بسترهای انتشار الکترونیک تلفیق شوند. در بسیاری از مواقع زیرساخت و محتوا مهیاست و صرفا توجه به این قابلیت از سوی کاربران (فعالین جریان انقلابی) کافی و راهگشا خواهد بود، یا با اندکی #متناسب_سازی این مهم حاصل میشود. برای مثال وسایل پخش فیلم و تصویر (از قبیل موبایل و تلویزیون و تبلت) همهجا فراهم است، و چقدر خوب و اثرگذار است اگر نسخهی متناسبسازی شدهی محتواهای فضای مجازی (از قبیل کلیپ و عکسنوشت و اینفوگرافی و پادکستهای صوتی) در دستان هر یک از افراد جریان انقلابی باشد و در حلقههای بحث خانوادگی و خیابانی، در مسجد و تاکسی و میادین شهر، مورد استفاده قرار بگیرد و در نهایت بحثها با لبخندی گرم و دست دادنی محکم خاتمه یابد!
4️⃣ نگاه انتخاباتی صِرف به جمعهای حقیقی و تعاملات انسانی، نگاهی حداقلی است. این جمعها و ارتباطات تاروپود حیات اجتماعی ما را شکل میدهند و به مثابه زیرساختی ضروری در تمامی امور اجتماعی به کار میآیند. فرصت انتخابات و تحرکی که به تبع آن به وجود میآید، فرصت خوبیست برای بازسازی و بازطراحی و قوامبخشی به روابط قدیمی، و بهانهای است برای شکلگیری جمعها و ارتباطات جدید. باید بر روی این ارتباطات سرمایهگذاری کرد و فرصت داد تا این نهادها و نهالهای اجتماعی با عنصر عاطفه و محبت ریشه کنند و عمیق شوند، و در این مقام نتیجهی انتخابات و رای افراد فرع ماجراست. روابط اجتماعی چون زمینی است که امید محصول از آن میرود و حیات ما به آن گره خورده است؛ نگاه کاسبکارانه و سطحی که تلاش میکند حداکثر آب ممکن را به هر قیمتی از این زمین برداشت کند، خطر خشک شدن چاه و بایر ماندن زمین را در پی خواهد داشت و باید از آن پرهیز کرد.
5️⃣ فضای مجازی روز به روز در حال رشد است و هر روز سهم بیشتری از زندگی ما را اشغال میکند؛ ولی همچنان غایت همهی تحولات و رقابتها در فضای مجازی، #اثرگذاری بر فضای حقیقی است. علیرغم آنکه بیش از نیمی از رقابتهای انتخاباتی حاضر، در فضای مجازی رقم میخورد، نتیجهی نهایی این رقابت توسط افراد حقیقی، با برگههای رای فیزیکی، و پای صندوقهای رای مشخص میشود. از این منظر، فضای مجازی با همهی گستره و پیچیدگی آن، زیرمجموعه و تابعی از معادلات #فضای_حقیقی است.
به بیان سیستمی، خروجی همهی تحولات این دو حوزه (مجازی و حقیقی) در فضای حقیقی دیده میشوند و بنابراین تنظیم سیاستها و فعالیتها منوط به بازخوردی است که از فضای حقیقی به دست میآید (#FeedBack). بدون اتصال مستمر به فضای حقیقی و پایش تحولات میدانی، فعالیتهای بزرگ و حتی دستاوردهای شگفتآور فضای مجازی، خطر #حباب_وارگی دارند و بهشدت غیرقابل اتکا هستند.
#تاملات_انتخاباتی #انتخابات
@Banizy2
http://l1l.ir/1fk0