تبیین نکردند، عاشورا شد...
تبیین نکردند، عاشورا شد...
نگاهی دوباره به خطبهی منای امام حسین علیه السلام
فتنهگری و درهمپیچیدن امور کار جبههی باطل است و یزید و یزیدیان از این شیوه استفاده کردهاند و میکنند؛ از همین رو یکی از مهمترین عبرتهای عاشورا برای امروز ما، فهم اهمیت و ضرورت «تبیین» در جامعهی اسلامی است و اینکه اگر فضا غبارآلود شد و آگاهان جامعه غبارزدایی نکردند، درمان به عاشورا و فدا شدن ولیّ خدا موکول میشود.
حضرت امام حسین علیه السلام دو سال قبل از واقعهی عاشورا خطبهی بلندبالایی در ایام حج ایراد فرمودند که به «خطبهی منا» مشهور است.[1] ماجرا از این قرار است که حضرت در سفر حج خود به سال 58 هجری (دو سال قبل از مرگ معاویه) یارانشان را فرامیخوانند و میفرمایند همهی کسانی را که از یاران پیامبر معروف به صلاح و عبادتاند و به حج آمدهاند جمع کنید(نقل به مضمون). نقل است که بیش از هفتصد نفر از علما و بزرگان جمع شدند که نزدیک به دویست تن از آنان از اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله بودند. حضرت ضمن خطبهی مفصلی که ایراد فرمودند، به وظیفهی علمای قوم در امر به معروف و نهی از منکر اشاره میکنند؛ یادآوری میکنند که در قرآن کریم خداوند سرنوشت پیشینیان را ذکر فرموده و علمای مسیحی و یهودی را سرزنش و لعنت کرده است، چرا که زشتی و فساد را در حاکمانشان میدیدند و از سر ترس یا به طمع دنیا ساکت نشسته بودند و نهی از منکر نمیکردند، حال آن که خداوند در همان قرآن فرموده است که از آنها نترسید، از من بترسید!
بعد میفرمایند که خداوند در این آیهی شریفه: «الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ»(توبه، 71)، فرایض را از امر به معروف و نهی از منکر آغاز کرده است، چرا که اگر این فریضه ادا شود و برپا گردد، همه فرایض از آسان و دشوار برپا خواهند شد. بعد حضرت توبیخ سخت و مفصلی دارند که چرا شما که وجاهت اجتماعی خود را از اسلام به دست آوردهاید، نسبت به انبوه مظالم و مفاسدی که در جامعهی اسلامی جاریست بیتفاوتید و دم برنمیآورید؟ نسبت به حق و حقوق شخصی خود حساس و پیگیرید، ولی از حقوق اجتماعی پاسداری نمیکنید و نسبت به هتک ارزشهای اسلامی و تخریب قواعدی که رسول الله پایهگذاری کردهاند بیاعتنا هستید؟ در انتها حضرت آن جملهی معروفشان را میفرمایند که: «اللهم إنک تعلم أنه لم یکن ما کان منا تنافسا فی سلطان و لا التماسا من فضول الحطام و لکن لنرى المعالم من دینک و نظهر الإصلاح فی بلادک و یأمن المظلومون من عبادک و یعمل بفرائضک و سننک و أحکامک» و تذکر میدهند که اگر ما اهل بیت را یاری نکنید، ظالمان بر شما چیره خواهند شد و دست به کار خاموش کردن نور نبوت میشوند: «فإن لم تنصرونا و تنصفونا قوی الظلمة علیکم و عملوا فی إطفاء نور نبیکم». دو سال بعد از این ماجرا، نوبت به عاشورا میرسد و امام حسین علیه السلام و دودمانشان با آن وضع فجیع به شهادت میرسند و به اسارت میروند. نکتهی مهم اینجاست که عاشورا یک «اتفاق» اجتنابناپذیر نبود، بلکه عاشورا «انتخاب» نهایی ابی عبدالله بود برای نجات جامعهی اسلامی؛ که در فراز اول زیارت اربعین آمده است: «بذل مهجته فیک، لیستنقذ عبادک من الجهالة و حیرة الضلالة»؛ او خون قلب خود را فدا کرد، تا بندگان خدا را از جهالت و حیرتِ گمراهی نجات دهد.
هر چند خطاب اصلی حضرت امام حسین علیه السلام در خطبهی منا علمای دین بودند (به واسطهی مسئولیت مضاعفی که علما به عنوان حافظان و مجریان احکام الهی به گردن دارند: بأن مجاری الأمور و الأحکام على أیدی العلماء بالله الأمناء على حلاله و حرامه) ولی مسئولیت فقط متوجه این گروه خاص اجتماعی نیست. هر کسی به قدر فهم خود و به اندازهی وسع خود موظف به تبیین حقایق و اقامهی سنت امر به معروف و نهی از منکر است.
امروز جامعهی ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند این مهم است. آشفتگی ذهنی جامعه در نسبت با دین، انقلاب، امام و آرمانهای امام، دشمن، شرایع و احکام مسلم اسلامی و ... فرصت را برای سوءاستفادهی مفسدان و منافقان داخلی و دشمنان خارجی فراهم کرده است و غمانگیزتر آنکه به وسیلهی رسانههای مختلف بدون وقفه به این آشفتگی دامن زده میشود.
اگر قیام اباعبدالله علیه السلام به مثابهی آخرین درمان برای جامعهی اسلامی تجویز و اجرا شد و اسلام را زنده کرد، تبیین به مثابهی پیشگیری از ابتلائات اجتماعی است؛ تبیین یعنی گشودن گرههای ذهنی، زدودن غبارها و نشاندادن قلهها. تبیین کار هر کسی است که رسانهای در اختیار دارد، و امروزه با ابزارهای نوین ارتباطی، هر کسی میتواند یک «رسانه» باشد.
پینوشت 1: البته «تبیین»، به خصوص آنجایی که با اصحاب قدرت و ثروت برمیخورد بدون هزینه نیست و به قول رهبر عزیز انقلاب استقامتی مالکاشتروار میطلبد. ولی به فرمودهی ابی عبدالله علیه السلام در همین خطبهی منا صبر بر اذیتها و تحمل سختیها در راه خدا منجر به ظفر خواهد شد، ان شاء الله: «و لو صبرتم على الأذى و تحملتم المئونة فی ذات الله کانت أمور الله علیکم ترد و عنکم تصدر و إلیکم ترجع.»
پینوشت 2: متن کامل خطبهی منا با ترجمهی حسن رحیمپور ازغدی را میتوانید از اینجا دریافت کنید؛ البته ترجمه ترجمهی آزاد است.